Kenapa kelajuan Internet saya perlahan apabila disambungkan ke CelcomDigi Fiber?

Modified on Thu, 25 Jul at 9:08 AM

Terdapat beberapa kemungkinan yang menyebabkan internet anda perlahan: 

  1. Bilangan Peranti yang Disambungkan: Jika banyak peranti disambungkan dan digunakan untuk aktiviti yang memerlukan banyak data seperti streaming, bermain permainan, atau video konferensi, ianya boleh melambatkan kelajuan internet anda. 
  2. Jenis Kelajuan Peranti: Peranti lama (2.4GHz) seperti PC, telefon, laptop, dan peranti servis WiFi mungkin tidak menyokong internet berkelajuan tinggi walaupun anda melanggan servis WiFi berkelajuan tinggi. 
  3. Kekuatan Isyarat WiFi: Kekuatan isyarat WiFi anda boleh dipengaruhi oleh jarak dari router dan halangan fizikal seperti dinding dan lantai. 

Apa yang perlu saya lakukan jika mengalami internet perlahan dengan servis CelcomDigi Fibre saya? 


1. Pastikan talian anda aktif: Anda boleh memeriksa status talian anda melalui Aplikasi MyDigi atau Celcom Life App. Pastikan status talian anda aktif. Jika talian anda disekat/digantung, anda perlu membayar jumlah tertunggak. Cara pembayaran yang paling mudah adalah melalui aplikasi Celcom Life/MyDigi. Kaedah pembayaran alternatif tersedia di sini.


2. Melakukan ujian kelajuan:  

  1. Sambungkan PC atau laptop anda ke internet menggunakan sama ada a) kabel LAN atau b) rangkaian WiFi 5G jika ada (nama WiFi biasanya akan menunjukkan jika ia adalah 2.4G atau 5G). LAN/WiFi 5G mesti disambungkan ke CelcomDigi Fibre.
  2. Lakukan ujian kelajuan melalui Speedtest.net atau Fast.com.  
  3. Periksa jika kelajuan anda mencapai sekurang-kurangnya 90% dari kelajuan yang anda langgan seperti dalam jadual di bawah:


PELAN CELCOMDIGI FIBERKELAJUAN MINIMA
100Mbps90Mbps dan ke atas
300Mbps270Mbps dan ke atas
500Mbps450Mbps dan ke atas
800Mbps720Mbps dan ke atas
1GBps900Mbps dan ke atas

3. Matikan dan hidupkan semula Modem dan Router anda: Matikan modem dan router anda, tunggu beberapa minit, dan hidupkan semula peranti. Pastikan anda tidak menekan butang reset kerana ia akan memadam tetapan anda. 


4. Periksa Sambungan Anda: Pastikan kabel disambungkan dengan betul ke port WAN router anda. 


 

5. Hadkan Penggunaan Peranti: Matikan sambungan untuk peranti yang tidak digunakan. 


6. Periksa Lampu Modem & Router: Pastikan tiada lampu merah yang menyala pada modem atau router seperti gambar di bawah. Jika lampu merah menyala di sebarang penunjuk, sila hubungi kami di sini.

Contoh 1: Router Biasa


Contoh 2: Router Premium


Bagaimana saya boleh mengoptimumkan kelajuan internet saya apabila disambungkan ke CelcomDigi Fibre?


Untuk mengoptimumkan pengalaman internet anda semasa tempoh penggunaan puncak, anda boleh menggunakan beberapa cara seperti berikut:


1. Nyahsambung peranti yang tidak digunakan: Matikan atau nyahsambung peranti yang tidak digunakan untuk membebaskan jalur lebar. Terlalu banyak peranti yang disambungkan ke WiFi anda boleh menyebabkan kesesakan dan melambatkan masa muat turun internet anda. Jika anda memerlukan pelan baru untuk menyokong kelajuan anda, anda boleh pertimbangkan untuk menaik taraf kelajuan anda bersama kami di CelcomDigi. 


2. Gunakan sambungan berwayar: Walaupun WiFi(tanpa wayar) adalah lebih mudah, sambungan berwayar boleh memberikan pengalaman internet yang lebih stabil dan lebih cepat, terutamanya untuk aktiviti yang memerlukan banyak data seperti PC dan Smart TV.  


3. Gunakan Penyambung WiFi atau Penguat: Jika anda mempunyai rumah yang besar atau isyarat WiFi anda tidak meluas cukup jauh, anda boleh pertimbangkan untuk menggunakan penyambung WiFi atau penguat untuk menguatkan dan meluaskan liputan anda. Anda boleh memilih untuk membeli Penguat Serat atau router permainan secara langsung dari laman web CelcomDigi kami. 


4. Hidupkan dan matikan semula Modem dan Router anda secara berkala: Menghidupkan dan mematikan modem dan router anda secara berkala dapat membantu mengekalkan prestasi mereka. Pastikan untuk tidak menekan butang reset kerana ia akan memadam tetapan anda. 


5. Penempatan router anda: Untuk sambungan dan kestabilitan yang lebih baik, router harus diletakkan di ruang terbuka.  

  • Jangan letakkan router di kawasan tertutup seperti dalam kabinet. 
  • Jauhkan ia dari peranti elektronik seperti TV, radio, microwave, peti sejuk, dan peranti elektronik lain.  
  • Jangan susun modem dan router anda bersama-sama kerana haba mungkin mempengaruhi prestasi mereka.  

Jika anda terus mengalami masalah, sila hubungi kami di sini. 



Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article