Apa yang perlu dilakukan jika saya mengalami tiada perkhidmatan atau talian kerap terputus dengan CelcomDigi Fiber saya?

Modified on Thu, 25 Jul at 7:48 AM

1. Pastikan talian anda aktif: Anda boleh memeriksa status talian anda melalui Aplikasi MyDigi atau Celcom Life App. Pastikan status talian anda aktif. Jika talian anda dihalang/digantung, anda perlu membayar jumlah bil tertunggak. Cara pembayaran yang paling mudah adalah melalui aplikasi Celcom Life/MyDigi. Kaedah pembayaran alternatif tersedia di sini.


2. Mulakan semula Modem dan Router anda: Matikan modem dan router anda, tunggu beberapa minit, kemudian hidupkan semula. Pastikan untuk tidak menekan butang reset kerana ia akan memadam tetapan anda. 


3. Periksa sambungan anda: Pastikan kabel disambungkan dengan selamat ke port WAN router anda. 


 4. Hadkan penggunaan peranti: Putuskan sambungan dengan sebarang peranti yang tidak digunakan. 


5. Periksa lampu Modem & Router: Pastikan tiada lampu merah yang menyala pada modem atau router seperti gambar di bawah. Jika lampu merah menyala di sebarang penunjuk, sila hubungi kami di sini.

Contoh 1: Router Biasa


 Contoh 2: Router Premium 

  

6. Mulakan semula Penyambung Mesh anda (jika berkenaan): 

  • Menyambung semula Penyambung Mesh anda: Nyahsambung Penyambung Mesh anda dari rangkaian anda dan kemudian sambungkan semula. Cara begini dapat menyelesaikan isu sambungan.
  • Menetapkan semula Penyambung Mesh anda: Jika sambungan balik Penyambung Mesh tidak berjaya, anda mungkin perlu menetapkan semula Penyambung Mesh anda. Langkah seterusnya, anda perlu mencari butang reset pada peranti anda (kebiasaan di belakang), tekan selama 10 saat sebelum melepaskan butang. Peranti akan dihidupkan dan tetapan peranti akan kembali semula ke tetapan kilang. Setelah tetapan semula, anda boleh menetapkan tetapan seolah-olah peranti yang baharu.

Jika anda terus mengalami masalah, sila hubungi kami di sini.


 

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article