Mengapa saya tidak boleh menyambung ke peranti tertentu semasa menggunakan CelcomDigi Fiber?

Modified on Tue, 8 Oct at 3:59 PM

Mungkin terdapat beberapa sebab anda mengalami masalah sambungan dengan peranti tertentu (Smart TV, CCTV dan peranti lain yang menggunakan sambungan Wi-Fi) semasa menggunakan CelcomDigi Fiber. Berikut adalah beberapa punca yang kerap berlaku dan penyelesaiannya:


1. Status perkhidmatan atau talian

Semak status talian anda menggunakan aplikasi Celcom Life atau MyDigi. Jika talian anda disekat atau digantung, bayar jumlah tertunggak melalui kaedah pembayaran yang tersedia.

 

2. Keserasian peranti

  • Sesetengah peranti lama yang hanya menyokong Wi-Fi 2.4GHz mungkin tidak berfungsi dengan baik dengan perkhidmatan Internet berkelajuan tinggi. Pertimbangkan untuk menggunakan sambungan berwayar untuk router ini bagi memastikan pengalaman Internet yang stabil dan lebih pantas.
  • Pastikan peranti anda telah memasang kemaskini firmware terkini. Firmware yang tidak di kemaskini boleh menyebabkan masalah keserasian.


3. Konfigurasi rangkaian

Semak tetapan rangkaian peranti anda. Kadangkala, tetapan yang salah boleh menghalang peranti daripada sambung ke rangkaian. Menetapkan semula tetapan rangkaian pada peranti anda mungkin dapat membantu.

 

4. Isu router dan modem

  • Restart dan pasangkan semula modem dan router anda. Ini selalunya boleh menyelesaikan isu sambungan sementara.
  • Pastikan semua kabel disambungkan dengan selamat dan tiada sambungan yang longgar.
  • Untuk tip menyelesaikan masalah lanjut, sila baca artikel ini.

 

5. Gangguan dan jarak

  • Peranti elektronik lain, seperti gelombang mikro dan telefon tanpa wayar, boleh mengganggu isyarat Wi-Fi. Cuba letak router anda jauh dari peranti sedemikian.
  • Jika anda berada jauh dari router, kekuatan isyarat mungkin lemah. Cuba letak router lebih dekat dengan anda dan menghadap kawasan terbuka.  Anda juga boleh mempertimbangkan untuk menggunakan sistem mesh Wi-Fi atau Wi-Fi extender untuk meningkatkan liputan.

 

7. Had bilangan peranti yang disambungkan

Jika terlalu banyak peranti disambungkan ke rangkaian, ia boleh menyebabkan masalah kesesakan dan ketersambungan. Cuba kurangkan bilangan peranti yang disambungkan.



Tip: Jika anda tidak boleh menyambungkan router ke rangkaian Wi-Fi anda, cuba tekan butang WPS (Wi-Fi Protected Setup) pada router anda. Ini akan membenarkan mana-mana router untuk disambungkan buat sementara waktu tanpa perlu memasukkan kata laluan.


Nota: Walaupun WPS mudah, ia mungkin kurang selamat daripada menggunakan kata laluan. Anda disyorkan untuk menutup WPS apabila tidak digunakan untuk menghalang sambungan yang tidak dibenarkan.


 

Jika anda masih mengalami masalah, sila hubungi kami di sini.


Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article