Bagaimana untuk semak penggunaan kuota?

Modified on Fri, 26 Apr at 11:38 AM

Android

 

Langkah 1: Buka 'Tetapan'


Langkah 2: Pilih 'Rangkaian Mudah Alih' atau 'Sambungan'


Langkah 3: Pilih 'Penggunaan Data'

 

Langkah 4: Pilih 'Penggunaan Data Mudah Alih'


Langkah 5: Bahagian atas skrin akan memaparkan tempoh masa penggunaan data mudah alih untuk bulan terkini (mengikut kitaran bil anda). Tekan pada 'Tarikh' untuk melihat penggunaan tempoh sebelumnya. 


Langkah 6: Lihat bahagian bawah dan pilih mana-mana aplikasi untuk semak jumlah kuota yang digunakan dan untuk menetapkan sama ada ia boleh menggunakan Data Mudah Alih, WiFi, atau kedua-duanya.


Langkah 7: Kembali ke 'Penggunaan Data Mudah Alih dan tekan 'Kitar Bil' untuk menetapkan tempoh masa mengikut kitaran bil anda.



Apple


Untuk melihat penggunaan keseluruhan, pergi ke 'Tetapan' > 'Selular' atau 'Tetapan' > 'Data Mudah Alih'. Jika anda menggunakan iPad, anda mungkin akan melihat 'Tetapan' > 'Data Selular' sahaja. 


Untuk melihat kuota Internet yang digunakan oleh setiap aplikasi di peranti anda, lihat ke bawah. Jika anda tidak ingin sebarang aplikasi menggunakan data mudah alih, anda boleh mematikannya untuk aplikasi tersebut. Apabila data mudah alih dimatikan untuk aplikasi tersebut, ia hanya akan menggunakan WiFi.

 

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article