Pemasangan & Pengaktifan CelcomDigi Fiber

Modified on Mon, 18 Mar at 2:55 PM

1. Apakah proses pemasangan CelcomDigi fiber?

Sebaik sahaja anda mendaftar untuk CelcomDigi fiber di laman sesawang atau di mana-mana kedai CelcomDigi atau agen fiber yang sah:

  • Kami akan menghubungi anda melalui WhatsApp dalam masa 24 jam dan setelah semua dokumen diberikan kepada ejen kami, ia akan mengambil masa tiga (3) hari bekerja untuk mengesahkan temu janji pemasangan fiber anda. 
  • Selepas pengesahan tersebut, anda akan menerima e-mel yang terperinci mengenai tarikh dan masa temu janji anda.
  • Sekiranya anda perlu menjadualkan semula temu janji anda, sila WhatsApp ejen CelcomDigi fiber kami (+6011 1600 3088) sekurang-kurangnya 72 jam sebelum tarikh pemasangan. Kegagalan berbuat demikian akan dikenakan bayaran RM200. 
  • Anda dikehendaki hadir pada hari pemasangan. Sekiranya anda tidak dapat berbuat demikian, seseorang yang telah anda tetapkan berumur 18 tahun dan ke atas hendaklah hadir bagi pihak anda. Jika orang yang ditetapkan hadir pada tarikh pemasangan, anda dengan ini bersetuju dan memberi kuasa kepada orang yang ditetapkan untuk menandatangani borang penerimaan perkhidmatan bagi pihak anda. 
  • Setelah pemasangan selesai, sila pastikan ujian kelajuan dilakukan oleh pemasang dengan sekurang-kurangnya 90% kelajuan yang dilanggan dicapai melalui kabel LAN sebelum anda menandatangani Borang Penerimaan Perkhidmatan (SAF). 
  • Sekiranya pemasangan tidak berjaya, pemasang CelcomDigi yang dibenarkan akan cuba menyelesaikan isu itu pada hari itu sendiri atau menjadualkan semula sesi lain selepas melakukan penyiasatan lanjut.

 

2. Adakah pemasangan saya akan percuma?

Semua pemasangan standard adalah percuma dan berdasarkan kriteria berikut:

  • Fiber sehingga 100m dari titik pengedaran terdekat ke Unit Penamatan Jalur Lebar (BTU)
  • Sehingga 2m kabel RJ45 dari BTU/ modem ke Alat Premis Pelanggan (CPE)/ penghala Wi-Fi

 

Pemasangan standard akan mengambil masa dalam 2 jam. Tempohnya berbeza dari rumah ke rumah bergantung pada jarak kabel fiber dan faktor lain.


3. Adakah terdapat sebarang penggerudian atau pemasangan secara fizikal yang terlibat?

Penggerudian mungkin diperlukan untuk menyambungkan perkhidmatan ke rumah anda. Anda perlu bersetuju dengan penggerudian dan reka bentuk sambungan sebelum pemasangan. Penggerudian dan kerja tambahan mungkin memerlukan perubahan tambahan. Pemasang fiber kami akan menasihati anda tentang bayaran sebelum kerja dimulakan. Jika anda adalah pelanggan fiber sedia ada dengan pembekal telekomunikasi lain, pemasangan fizikal tidak diperlukan kerana router akan disambungkan kepada modem yang sama yang anda gunakan pada masa ini.


4. Apakah yang berlaku jika saya sudah mempunyai fiber daripada penyedia perkhidmatan lain di rumah?

Langkah 1: Kunjungi mana-mana kedai CelcomDigi atau bercakap dengan ejen Fiber kami yang sah untuk melanggan CelcomDigi Fiber. Anda perlu memberikan PDF/foto yang diminta bagi bil fiber/bil utiliti anda yang sedia ada dan lokasi Peta Google anda untuk permohonan permintaan pertukaran perkhidmatan. Anda akan diberikan ID.


Langkah 2: Anda dinasihatkan untuk membayar sebarang bil tertunggak dan menyemak tarikh tamat kontrak perkhidmatan sedia ada anda.


Langkah 3: Dalam masa 10 hari, anda akan menerima panggilan pengesahan daripada penyedia perkhidmatan semasa anda. Jika anda tidak menerima panggilan atau ingin mempercepatkan, anda boleh menelefon cawangan penyedia perkhidmatan semasa anda.


Langkah 4: Kami akan memberitahu anda sebaik sahaja ia diluluskan atau ditolak.


Langkah 5: Setelah berjaya, anda boleh membuat temu janji pemasangan. Anda tidak perlu menyerahkan peralatan fiber anda sehingga pemasangan CelcomDigi dilakukan. Pemasangan CelcomDigi Fiber akan siap dalam masa 10 hari.

 

Nota: Perkhidmatan fiber semasa anda daripada penyedia perkhidmatan semasa anda akan ditamatkan 10 hingga 15 hari selepas tarikh kelulusan permintaan pertukaran dimohon.

 

5. Bagaimana jika permintaan saya dianggap sebagai pemasangan bukan standard?

Jika pemasangan anda tidak memenuhi kriteria untuk pemasangan standard, ia akan dianggap pemasangan bukan standard, iaitu:

  • Bahan yang digunakan (cth selongsong, saluran, perlindungan saluran mikro, dll)
  • Kerja parit
  • Penghalaan kabel bukan terus (contoh kabel melalui siling atau bawah tanah)
  • Kabel bawah tanah, tersembunyi atau atas bumbung
  • Di mana laluan disekat:
  • Kerja diperlukan untuk membersihkan sekatan di laluan bawah tanah sedia ada
  • Kerja diperlukan untuk membersihkan sekatan di luar/dalam premis pelanggan
  • Sebarang kerja tambahan yang tidak dikategorikan oleh pemasang sebagai pemasangan standard

 

Terdapat kos tambahan yang perlu dibayar terus kepada pemasang. Minta resit dengan caj terperinci dan tempoh jaminan dinyatakan dengan jelas. Kerja-kerja tersebut mesti disiapkan atas perbelanjaan pelanggan dan CelcomDigi tidak akan bertanggungjawab ke atas kualiti atau kesempurnaan kerja tersebut.

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article