Penipuan Tiket

Modified on Mon, 18 Mar 2024 at 02:14 PM

Penipuan tiket berlaku apabila scammer membuat tiket palsu untuk acara seperti konsert, perlawanan sukan, atau pertunjukan teater. Scammer mungkin menjerat mangsa dengan menawarkan tiket pada harga yang lebih rendah atau mendakwa mempunyai akses ke acara yang telah habis terjual. Jika anda terjebak dalam penipuan tiket, bukan sahaja anda ketinggalan acara tersebut - anda juga boleh kehilangan wang dan mendedahkan maklumat peribadi, menjadikan anda terdedah kepada pencurian identiti.


Scammer sering mengiklankan tiket palsu ini di media sosial dengan harga yang menarik. Apabila mangsa menghubungi mereka, mereka diminta untuk bertukar ke aplikasi mesej. Dari situ, scammer mungkin meminta wang melalui perbankan atas talian atau terus meminta lebih banyak wang selepas pembayaran. Mereka juga mungkin menunda pemberian tiket atau berhenti menjawab sepenuhnya.


Perkara yang perlu diingat:

 

  • Berhati-hati dengan harga yang terlalu murah. Jika tiket disenaraikan pada harga yang sangat rendah, mungkin itu adalah penipuan. Scammer akan menarik peminat dengan pembelian cepat pada harga yang tidak masuk akal, dengan tujuan mencuri maklumat peribadi semasa proses pembayaran.
  • Berhati-hati dengan acara yang sudah habis terjual. Scammer akan mengambil kesempatan dari ketakutan peminat untuk tidak ketinggalan dengan menjual tiket palsu untuk acara yang sudah habis terjual.
  • Elakkan terjebak dalam taktik kecemasan. Scammer akan mencipta kecemasan untuk memaksa anda membuat keputusan cepat. Mereka mungkin mendakwa tiket sudah habis atau menawarkan tawaran eksklusif untuk masa terhad.
  • Elakkan tiket yang belum lagi tersedia kepada orang ramai. Scammer yang menawarkan tiket yang belum lagi dikeluarkan kepada orang ramai mungkin terlibat dalam spekulasi tiket dan mungkin sebenarnya tidak mempunyai tiket yang mereka jual.
  • Perhatikan tatabahasa dan ejaan yang salah. Banyak e-mel atau laman web penipuan mengandungi kesilapan tatabahasa dan ejaan yang ketara.
  • Berhati-hati dengan komunikasi yang tidak dijangka. Hati-hati jika anda menerima e-mel, mesej teks atau mesej media sosial yang tidak dijangka dari Ticketmaster. Scammer sering menghantar mesej tidak diundang kepada mangsa berpotensi.
  • Berhati-hati dengan kaedah pembayaran yang mencurigakan. Hati-hati jika penjual menegaskan kaedah pembayaran yang tidak biasa seperti pindahan bank atau kad prabayar. Sila pilih pembayaran yang selamat dan hanya beli dari sumber yang dipercayai.

 

Untuk membuat laporan mengenai perkara ini, hubungi kami di sini.

 

Jangan risau, CelcomDigi sedang mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan pelanggan kami tidak menjadi mangsa kepada penipuan seperti ini.

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select atleast one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article