Penipuan Duta Selebriti Palsu

Modified on Wed, 7 Aug at 9:05 AM

Sebelum anda memutuskan untuk melabur dalam peralatan dapur mewah, turun berat badan dengan segera, atau skim menjana wang yang tidak masuk akal, ambil masa dan pertimbangkan. Adakah anda pasti bahawa selebriti atau pempengaruh benar-benar menyokong produk atau program tersebut? Penipu mengeksploitasi populariti selebriti untuk mempromosikan skim penipuan, malah menggunakan video dan audio "deepfake" yang dimanipulasi untuk menjadikannya kelihatan seperti asli.

 

Bahan penipuan ini, yang diedarkan secara meluas di platform media sosial, menggunakan nama dan imej selebriti untuk menarik anda untuk klik pautan palsu, yang berpotensi memuat turun perisian hasad atau "malware" ke peranti anda dengan tujuan mencuri maklumat sensitif dan wang anda. Berhati-hati dan bersikap skeptikal sebelum jatuh kepada taktik penipuan sebegini.

 

Perkara yang perlu diingat: 

  • Semak testimoni selebriti atau pengaruh tersebut. Cari dalam talian menggunakan nama mereka, nama syarikat atau produk, dan perkataan seperti "penipuan" atau "palsu." Lihat apa yang orang lain katakan.
  • Berhati-hati dengan tawaran yang terlalu baik untuk menjadi kenyataan. Jika tawaran nampak terlalu baik untuk menjadi kenyataan, kemungkinan besar ia adalah penipuan. Sentiasa lakukan penyelidikan mendalam untuk mengesahkan kesahihan mereka.
  • Tolak tekanan untuk membuat komitmen dengan cepat. Iklan mungkin mengatakan ia adalah tawaran terhad tetapi mereka sebenarnya tidak mahu anda melakukan sebarang penyelidikan atau memikirkannya dengan mendalam.
  • Jangan sentiasa mempercayai apa yang anda lihat dalam talian. Penipu menggunakan teknologi untuk mencipta imej palsu menggunakan AI. Selebriti dalam iklan tersebut mungkin tidak benar-benar wujud - ia mungkin imej yang dibuat oleh komputer.
  • Berwaspada terhadap video palsu. Jika anda melihat bintik kabur, perubahan dalam kualiti, atau latar belakang yang aneh, ia mungkin adalah deepfake. Juga, periksa jika terdapat tepi dua kali ganda di sekitar wajah atau kelipan yang ganjil.
  • Lakukan carian imej terbalik untuk mengesahkan ketulenan imej atau video, anda sering kali boleh mencari sumber asal bahan tersebut.
  • Sahkan pautan sebelum klik. Perhatikan URL laman web. Jika ia tidak sepadan dengan laman rasmi jenama yang disokong, itu adalah tanda amaran.

 

Untuk membuat laporan tentang perkara ini, hubungi kami di sini


Jangan risau, CelcomDigi sedang mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan pelanggan kami tidak menjadi mangsa kepada penipuan seperti ini.

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article