Penipuan Pemulihan Kerugian

Modified on Wed, 24 Jul at 3:33 PM

Ditipu dalam talian sangat menyusahkan, terutamanya apabila anda cuba mendapatkan semula wang anda dan terjerumus dalam lebih banyak penipuan. Penipuan pemulihan kerugian ini menumpukan kepada mangsa yang sudah ditipu, berjanji untuk mendapatkan semula dana mereka yang telah hilang.


Selepas seseorang tertipu, maklumat mangsa ditambahkan ke dalam senarai scammer, termasuk nama dan nombor telefon. Selepas itu,scammer akan menyamar sebagai sebuah entiti sah atau agensi kerajaan, dan menghubungi mangsa melalui panggilan atau emel untuk menawarkan bantuan. Sesetengah mangsa terjumpa perkhidmatan ini diiklankan dalam talian dan menghubungi scammer itu sendiri. Scammer mungkin meminta mangsa untuk memasang perisian akses jauh, membolehkan mereka mengawal peranti dan berpotensi mendapatkan kawalan ke atas akaun bank mereka. 


Mereka menuntut bayaran pendahuluan melalui pemindahan bank atau kriptowang, dengan mengatakan berikut ialah bayaran pentadbiran. Selepas menerima pembayaran atau maklumat peribadi, mereka memberikan kemas kini palsu tentang proses pemulihan, menipu mangsa untuk memberi mereka lebih banyak wang atau maklumat.


Cara Mengenali penipuan Pemulihan Kerugian:

  • Permintaan bayaran pendahuluan.
  • Mendakwa mempunyai hubungan eksklusif dengan pegawai kerajaan, agensi, atau syarikat.
  • Mendesak anda untuk membuat tindakan segera, dengan memperingatkan bahawa penangguhan boleh menyebabkan anda terlepas peluang.
  • Menekankan bahawa proses pemulihan ialah sulit, yang hanyalah satu taktik untuk memanjangkan penipuan.
  • Anda diminta untuk memberikan maklumat perbankan tambahan untuk "pemulihan dana" yang didakwa akan dimasukkan ke dalam akaun anda.
  • Maklumat hubungan terhad atau komunikasi melalui aplikasi pesanan.


Perkara yang perlu diingati:

  • Lakukan penyelidikan menyeluruh tentang syarikat yang diiklankan. Cari ulasan, aduan, dan laporan penipuan yang berkaitan dengan mereka.
  • Berhati-hati terhadap kontak yang tidak dijangka. Anda tidak sepatutnya memberi respons kepada sebarang iklan, panggilan, atau cadangan dari sesiapa yang mengatakan mereka tahu perkhidmatan untuk mendapatkan wang anda kembali.
  • Jangan membuat keputusan terburu-buru dan berikan perhatian lebih jika mereka cuba mendesak anda secara emosi atau membuat anda berasa tergesa-gesa untuk melakukan sesuatu bagi mereka.
  • Berwaspada terhadap perkhidmatan pemulihan yang meminta pembayaran di hadapan sebelum sebarang dana dipulihkan. Berhati-hati terhadap bayaran kecil atau deposit, kerana scammer mungkin bermula dengan jumlah yang minima dan meningkatkan permintaan dari masa ke masa.
  • Lindungi maklumat peribadi anda dan hanya kongsi maklumat peribadi yang sensitif dengan sumber yang dipercayai. Scammer boleh menggunakannya untuk pencurian identiti atau penipuan lain.


Untuk membuat laporan tentang perkara ini, hubungi kami di sini


Jangan risau, CelcomDigi sedang mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan pelanggan kami tidak menjadi mangsa kepada penipuan seperti ini.

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article