Scam Pembeli Dalam Talian

Modified on Thu, 25 Jul at 7:45 AM

Penipu menyamar sebagai "pembeli" dan mendekati mangsa melalui mesej dalam aplikasi di Carousell atau Facebook, menyatakan minat terhadap barangan yang disenaraikan. Setelah bersetuju dengan jualan, mangsa menerima pautan URL berbahaya atau kod QR melalui emel, mesej dalam aplikasi, atau WhatsApp, dengan alasan menerima bayaran atau membayar untuk perkhidmatan kurier. Apabila mangsa mengklik pautan atau mengimbas kod QR tersebut, mereka diarahkan ke laman web palsu yang meminta maklumat log masuk untuk perbankan internet, butiran kad kredit, dan/atau Kata Laluan Sekali (OTP). Mangsa menyedari mereka telah ditipu hanya selepas mendapati transaksi tidak sah dari akaun bank atau kad mereka. 


Contoh Percubaan Penipuan: 


A screenshot of a phone 
Description automatically generated
 

Dalam keadaan lain, pembeli akan menipu penjual supaya penjual mempercayai bahawa pembayaran untuk barang telah berjaya dengan mengeluarkan cek. Penjual, yang tidak menyedari bahawa pembayaran adalah melalui cek dan masih dalam proses pelepasan, akan melepaskan barang kepada pembeli. Namun, cek tersebut kemudian ditendang kerana dana yang tidak mencukupi atau isu-isu lain. 


Perkara Yang Perlu Diingat: 

  • Sahkan Pautan dan Kod QR: Berwaspada dengan sebarang pautan atau kod QR yang dihantar oleh pembeli. Elakkan mengklik sebarang pautan atau mengimbas kod QR yang diterima daripada orang yang tidak dikenali atau tidak dipercayai. 
  • Kekal Dalam Platform: Lakukan semua transaksi dan komunikasi dalam sistem mesej selamat platform. Elakkan beralih ke saluran luar seperti WhatsApp atau emel di mana percubaan phishing lebih biasa. 
  • Gunakan Kaedah Pembayaran Selamat: Pilih kaedah pembayaran selamat yang diintegrasi dalam platform itu sendiri yang mengurangkan keperluan untuk pautan luar atau kod QR. 
  • Periksa URL Laman Web: Jika anda mengklik pada pautan, periksa dua kali URL untuk memastikan ia sah. Perhatikan kesalahan ejaan atau nama domain yang luar biasa yang menunjukkan laman web palsu. 
  • Didik Diri Sendiri dan Orang Lain: Kekal maklum tentang taktik phishing terkini dan kongsikan pengetahuan ini dengan orang lain dalam rangkaian anda. Kesedaran adalah pertahanan utama terhadap penipuan phishing. 
  • Lapor Aktiviti Mencurigakan: Jika anda menemui pembeli atau percubaan phishing yang mencurigakan, laporkan kepada platform segera. Ini membantu melindungi komuniti dan membolehkan platform mengambil tindakan terhadap penipu.


Untuk membuat laporan tentang perkara ini, sila hubungi kami di sini


Jangan risau, CelcomDigi sedang mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan pelanggan kami tidak menjadi mangsa kepada penipuan seperti ini.

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article